Gaul semua bahan sehingga sebati, masukkan telur. Kemudian gaul sehingga sebati. (Saya buat 27 biji) Ini terpulang kepada anda. Tak perlu sama macam di kedai mamak tapi … 3.Uli hingga jadi doh dan rehatkan doh selama 10 minit. Pada awalnya video tu tunjuk dua orang pekerja sedang menyediakaan doh roti canai dan salah seorang daripada mereka tak pakai baju! Kesedapan roti canai terletak pada cara ulian tepung roti canai tersebut. Untuk menjadikan roti canai itu LIAT = taruh minyak 2. Bulatkan doh, kemudian sapu marjerin kesemua doh tadi. Masukkan air bancuhan garam tadi sedikit2. Bakar pada suhu 180’C selama 20 minit lebih kurang bergantung pada oven. Uli kali terakhir seperti langkah di atas, dan rehat sejam. CARA: 1. So aku nak kongsi la dengan korang. Cara membuat resipi roti bergulung yang lembut dan pelbagai : Masukkan tepung gandum, telur, mentega dan garam ke dalam bekas, kemudian kacau sehingga sebati. Rehatkan lagi dalam 20 minit. Orang Malaysia, sarapan pagi roti canai, dah tengah hari pun tekak teringin nak makan yang sama. Satu sudu majerin 3. satu sudu kecil susu pekat 4. satu sudu kecil garam 5. satu biji telur 6. Di sini PETUA utk buat roti canai: 1. Gelinya! Untuk menjadikan roti canai itu CRISPY = taruh gula or tambah susu pekat manis 3. Tak cukup dengan tu, pekerja tersebut siap garu-garu badan dia dengan tangan lepas tu selamba je sambung uli roti canai … CARA MENEBAR. Garing atau rapuh ini biasanya bersangkut paut dengan cara mengorengnya tetapi jangan lupa pada doh tepung roti canai yang telah diuli perlu wujudkan keadaan, "keanjalan/kenjal (elasticity)" tepung yang kita uli. Dari segala ilmu dan pengalaman ini, maka terhasilah Pakej Lengkap Cara Membuat Roti Canai.. 8 Modul Pakej Cara Membuat Roti Canai. Tepung 3 cawan (dapat 10 biji) 2. 1. Doh dan roti canai. Supaya x telerbih air. Jika mahu masukkan inti , pada ketika inilah masanya. Aku baru belajar buat roti canai ni. Selepas sebati masukkan air. Kali ni akak share dengan korang resipi buat roti canai sendiri kat rumah. Pakej ini mengandungi 8 modul yang sangat menarik. Selepas 20 minit, uli lagi sekali, uli sekejap sahaja. Potong doh kepad 23 biji. Biasanya 1 kg tepung anda akan memperolehi 23 biji roti canai. Biasanya mestilah terjah kedai mamak kan, tapi tahap kebersihannya pula kadang-kadang diragui.Kalau buat roti canai sendiri rumah apa salahnya? Dan juga pernah mengikuti Kursus masakan serta memiliki sijil Commercial Chef Training. Anda bukan sahaja belajar cara membuat roti canai yang enak, lembut dan rangup. Uli sehingga doh tidak melekat di bowl dan doh lembut & licin. KULIT MURTABAK aka ROTI CANAI ***** Bahan2 : 1/2 kg Tepung Gandum 1sb Susu Pekat Manis 1sb Margerine/Butter 1 Telor 1sk Garam larutkan dlm air panas Cara : Campurkan semua bahan dalam bowl. Sarapan pg td..roti canai … Bahagikan doh mengikut saiz yang anda suka dan bentuk yang anda minat ya . Garam yang digunakan adalah garam cap burung walit warna biru. Selepas 20 minit, keluarkn doh, letakkan doh di atas meja yang bersih. 2.Masukkan air kedalam bahan yang dikacau sebati. Masukkan bahan kacau ke dalam kelancaran air. Jika inginkan roti canai besar, buat besar – besar. Lagi puashati dan boleh ulang-ulang buat. Untuk menjadikan roti canai itu lembut sehingga ke petang = uli dgn air sejuk/ais. 1. 3. Uli lagi selama 6-8 minit (menetapkan langkah ini 3 kali – uli dan doh rest) Masuk malam, roti canai juga yang dicarinya! 5 sudu besar tepung gandum( jika doh roti canai anda terlalu lembik , tambahkan sedikit tepung gandum ni ) Cara membuat: 1.Masukkan tepung gandum , telur , mentega dan garam secukup rasa kedalam bekas , kemudian kacau hingga sebati. Nota: Tepung gandum cap sauh menjadikan roti berwarna kekuningan. Uli doh a dan doh berehat selama 10 minit. Selepas itu bolelah dibuat doh kecik-kecik. #4: Masukkan ke dalam bekas pembakar , sapukan telur atas doh roti kosong anda dan jika tiada inti , boleh lah ditaburkan gula di atasnya.